Den coola unga feministen Sanna Berg talar klartext om en hemsk kväll hon upplevde 2004:

När jag och Adde gick över Queensbridge (Drottningbron) mötte vi tre fulla killar. En av dem kliver vingligt fram till oss och säger ”Kolla grabbar, två skitsnygga tjejer!”

Därefter var det en bil med killar som tutade på henne! Det var bara för mycket!

ÅÅÅUUURGGHHHAA!!! Ibland blir det bara för mycket, och det är då jag är villig att plocka fram mixern och tillverka kukshakes i en rasande fart!

Jag hatar att jag hela tiden blir så beroende av män. Jag känner mig mycket säkrare på kvällen om det är en man som följer mig hem, som cyklar med mig, som vad? Beskyddar mig? Är jag inte mer självständig än så? Samtidigt är jag glad över att jag vågar erkänna att jag är rädd. Jag skulle lika gärna kunna bita ihop och säga att jag klarar mig, att jag kan gå hem själv, att jag inte är rädd. Det skulle vara lögn, för jag är så fruktansvärt jävla rädd och ingenting har hittills gjort det bättre. Visst, efter kursen i feministiskt självförsvar kände jag mig starkare och jag vet numera hur jag ska handskas med män i olika hotfulla situationer, men själva grundrädslan kommer nog aldrig att försvinna.

Sir Patriarch Feelgood kan dock klappa Sanna på huvudet och faderligt ömt förklara att det inte är hon som löper den stora risken att bli mördad och skändad av män på festhumör, utan männen själva. Pressmeddelande från Statistiska Centralbyrån 2011-05-12.

Sir Patriarch

ANDRA BLOGGARE OM , , , , , , , , ,

Kommentera

