Dumt och tänkvärt från Twitter

Publicerat: 2012/12/07 i Uncategorized
Etiketter:, ,

En mjukstart, som måhända ger mer gymnastik för himlande ögon än för skrattmusklerna. Debattören Per Ghosh försöker förklara för en ung feministisk bloggerska att våldtäkt måste definieras på ett tydligt sätt, och att det inte bara kan handla om vad den enskilda kvinnan väljer att kalla våldtäkt:

Cohen

Ibland är logiken ens värsta fiende, som synes. Men varför bry sig om förnuft och eftertanke när man är kvinna?

doda

En annan ung feminist tänker till (typ, liksom elr nåt) och kommer fram till ett radikalt utbildningspolitiskt krav:

tamponger

Nej, tacka vet jag denna osedvanligt välformulerade unga grabb på 10 bast, som kommit till insikt om livets förnedring och bitterhet:

kollektivtrafiken

Sir Patriarch Feelgood

ANDRA BLOGGARE OM , ,

kommentarer
  1. Carljohnny skriver:

    Jag har nu läst igenom din blogg och funderat mycket kring innehållet. Jag måste erkänna att det var med en viss mått av olust jag läste den. Förvisso kan säkerligen en del av den olusten härledas till guilt by association. Efter att ha läst inlägg efter inlägg av antifeministisk karaktär som ofta var mer eller mindre väl förklätt kvinnohat tenderar ögonen att bli trötta och ens tankebanor att ta den enkla vägen. Detta är självklart.

    Men det var något annat också. Kände jag mig träffad? Nja. Jag är väl inte vad man skulle kunna kalla en radikalfeminist. Jag är inte ens en särskilt stort fan av kränkta vita män (den har sina stunder men för det mesta är det mest en samlingspunkt för redan insatta). Och kanske är det just där jag vill streta emot lite.

    För jag förstår det som att du vill vara något mer än bara en samlingspunkt för redan insatta. Men innehållet skiljer sig så lite från vad andra personer som jag vill ge mycket mindre beröm än dig presterat.

    Det finns mycket som sagts som skulle kunna främja det goda samtalet i vårat samhälle (det kan hända att jag använder den meningen i helt fel betydelse men jag tyckte den passade väl in på sammanhanget). Jag är bara osäker på att en blogg som denna hjälper till på den vägen. Om något känns det snarast som ytterligare en polariserande kanal. Kanske går det inte att undvika när alltmer av debatten blir alltmer högljudd för att tränga igenom bruset.

    Det kan vara värt att poängtera att detta uppenbarligen bara är min egen känsla. Vad jag kände när jag läste din blogg. Kanske kan ses som konstruktiv kritik hur man når män som mig (med någon slags förhoppning om att andra är som jag eftersom det gör mitt liv lättare)

    Sen finns det väl en viss del av mig som undrar om radikalfeminismen verkligen är så framträdande och har så stor makt som du tillskriver den. Det känns inte som att särskilt många av dess krav har blivit politiskt verklighet. Även om den får utrymme på svenska kultursidor känns det inte som om den har en reell betydelse för hur vi lever våra liv. Om du har fakta kring hur denna rörelse påverkar vårt lands utveckling som inte är anekdotisk bevisföring så tar jag gärna emot en hänvisning. Det menar jag inte som en pik att du inte har fakta utan jag är snarare verkligt intresserad av om den har en reell betydelse utanför dess inre krets eller om media till viss del blåser upp rörelsens betydelse eftersom det skapar debatt och säljer lösnummer eller om någon helt annan förklaring kan hittas.

    Däremot kan jag absolut vara rädd att en alltmer synlig radikalfeminism riskerar att hindra beslut som en mindre radikal feminism skulle förespråka. För jag är fortfarande av åsikten att det finns mycket som behöver göras.

    Well. Långt blev det. Hoppas du finner åtminstone någon del av det intresseväckande.

  2. Carljohnny skriver:

    första stycket skall avslutas med Detta är självklart inte önskvärt. Och inte detta är självklart. Jag skyller på den sena timmen.

  3. Sir Patriarch skriver:

    Carljohnny: Anledningen till din ”olust” är antagligen att du inte helt lyckas frigöra dig från de fördomar du har gentemot feministkritik, eftersom du mycket tydligt är feminist själv. En annan källa till din ”olust” är att denna blogg ger mycket tydliga exempel på att det finns gott om röta inom den svenska feminismen, som måste kunna kritiseras men på ett hycklande sätt förtigs och nedtystas. Så jo, jag drar slutsatsen att du faktiskt känner dig träffad.

  4. carljohhny skriver:

    njaa. Där kan jag inte riktigt hålla med dig av flertalet anledningar.

    För det första skulle det innebära att jag på något sätt sympatiserar med de personer du citerar vilket är direkt falskt. Att det finns röta är jag väl medveten om, dess utbredning och faktiska påverkan kan såklart diskuteras, men att den finns är väl ställt bortom allt tvivel. Dock ser jag det som svårt att finna någon politisk agenda utan röta. Var man än tittar lär det finnas personer med minst sagt konstiga idéer. Och att kritisera dessa personer är nödvändigt för rörelsen. Dock vill jag poängtera att det finns flertalet texter skrivna på området som jag läst med stor behållning exempelvis: http://certatio.wordpress.com/10-snabba-om/10-snabba-om-radikalfeminism. (för övrigt kunde jag till och med läsa kommentatorfältet utan att må illa vilket tyvärr händer allt för sällan)

    För det andra tar jag gärna också debatten med de som jag anser propagerar för osunda åsikter. Att jag på något sätt skulle sympatisera med en människa som tar SCUM-manifestet på allvar känns världsfrånvänt. Förvisso har jag aldrig träffat en sådan människa som faktiskt ser positivt på det manifestet men jag kan anta att de finns. Jag ser det då som min plikt att försöka få andra personer att förstå att det inte är den feminismen som på allvar kan göra positiv skillnad för både män och kvinnor. Likaså applåderar jag alla försök att nyansera integrationsdebatten eftersom jag faktiskt inte tycker det behövs stolletag för att framföra sin poäng. Därför kan jag absolut se poängen i det du skriver. Oavsett om du är någon form av feminist eller inte anser jag att varje rörelse blir starkare när den kan ta emot kritik och göra något positivt av det.

    För det tredje anser jag att varje argumentation som sker på ett snyggt vis är värd att applådera för sin retorik oavsett om jag håller med de slutsatser som dras. Det är här vi kommer in på det goda samtalet: när argumentation sker utan att förlöjliga sin motståndare eller utan att ta till fula knep så anser jag att alla vinner.

    Jag hade bara hoppats på mindre inflammatorisk retorik. Annars är risken som jag tidigare skrivit att det bara blir en klubb för de redan införstådda. Att bevisa att dessa personer är stollar tjänar lite till om man inte kan få stollarna att lyssna. Att exempelvis som här citera någon som skriver att det är typiskt fruntimmer att inte kunna bli deprimerad utan att vilja döda någon kommer ju bara göra folk mer irriterade och mindre belägna att lyssna på de punkter som är rimliga att ta i beaktande.

    Dessutom kan jag tycka att en nyansering är rimlig. Att det finns personer som tycker att SCUM-manifestet är vettigt behöver ju inte betyda att en stor andel av den extremt olikartade feministrörelsen skulle hålla med.

    Så därför måste jag ändå säga att träffad det känner jag mig inte. Jag håller trots allt med dig i din grundpoäng att det finns stollar bland feministerna (såsom det finns stollar i alla grupper). Det är på andra saker jag har synpunkter.

  5. Sir Patriarch skriver:

    carljohhny: Det är helt enkelt så att den svenska feministdebatten har havererat p.g.a. feministers vägran att ta åt sig kritik utifrån, samt deras aggressiva och förlöjligande attityd mot kritiker och män som kollektiv. Denna blogg är en mer eller mindre uppgiven reaktion på detta haveri.

    Jag köper helt enkelt inte din mjäkiga inställning. Svenska feminister har en gång för mycket visat att de inte accepterar kritik och ifrågasättanden, hur sakliga och rationella de än är, och då kan de gott stå ut med några tjuvnyp av den sort de själva sysslar med, bara i omvänd form. Beslutet är taget, och vår diskussion är över.

Kommentera

